Pierwszą rzeczą, o której należy pamiętać podczas regulacji hamulców w rowerze, jest to, że kaseta hamulcowa powinna być ustawiona w jednej linii z obręczą. Być może będziesz musiał nieco przesunąć kasetę hamulcową, ale postaraj się, aby znalazła się ona w prawidłowej linii. Powinieneś również zadbać o to, aby odstępy między obręczami a klockami hamulcowymi były równe. Na koniec powinieneś wyregulować śrubę mocującą zacisk do koła środkowego.
Prezentujemy Państwu artykuł stworzony w harmonijnej współpracy z lewartlubartow.pl
Regulacja hamulców w rowerze
Istnieje kilka różnych sposobów regulacji hamulców w rowerze. Po pierwsze, należy upewnić się, że dźwignie znajdują się we właściwej pozycji. Upewnij się, że są one wsunięte wystarczająco daleko w kierownicę. Następnie można przekręcić dźwignię koła zgodnie z ruchem wskazówek zegara.
Po drugie, musisz wyregulować klocki na swoim hamulcu. Jeśli zauważyłeś, że jeden klocek ściska mocniej niż drugi, hamulce mogą być źle ustawione. W takim przypadku klocek hamulcowy nie dotyka równo obręczy i ściskana jest tylko ta strona, która się ociera. Aby to skorygować, wystarczy poluzować śrubę pierwszego klocka. Często trzeba będzie poluzować również śrubę drugiej strony.
Po dokonaniu tych regulacji należy dokręcić dźwignię hamulca. Kiedy klocki hamulcowe są napięte, stykają się z tarczą wirnika przed zaciskiem. Lewa dźwignia hamulca steruje przednim hamulcem, natomiast prawa dźwignia tylnym.
Po zidentyfikowaniu, która dźwignia jest przyczyną braku reakcji, można odpowiednio wyregulować hamulce. Musisz uważać, aby wyregulować linki bez zbyt mocnego pociągania. Po upewnieniu się, że dźwignie są prawidłowo zamocowane, można obrócić regulatory baryłkowe na kierownicy zgodnie z ruchem wskazówek zegara kilka razy, aż zostaną całkowicie dokręcone. Będziesz chciał sprawdzić również linki hamulcowe, ponieważ napięte linki mogą powodować problemy.
Położenie klocków wewnętrznych powinno być jednym z Twoich największych priorytetów
Wymiana klocków hamulcowych w Twoim rowerze wymaga wiedzy na temat prawidłowego ustawienia położenia klocków wewnętrznych. Należy pamiętać, że pozycja klocków wewnętrznych jest bardziej krytyczna niż pozycja klocków zewnętrznych, ponieważ ta pierwsza powoduje dociskanie wirnika do zacisku.
Zmiana pozycji klocków hamulcowych w rowerze może być prostym procesem, jeśli wiesz jak. Można zacząć od zdjęcia koła i sprawdzenia ramienia zacisku hamulcowego i trzpienia klocka. Następnie należy odkręcić nakrętkę mocującą i poluzować trzpień. To powinno pomóc określić, po której stronie należy wymienić klocki.
Klocki hamulcowe od obręczy powinno dzielić kilka milimetrów przestrzeni. Im krótsza szczelina, tym hamulce będą bardziej czułe. Podczas wymiany hamulców, zanim pociągniesz za dźwignię, musisz upewnić się, że klocki hamulcowe nie dotykają obręczy. Gdy klocki hamulcowe są już prawidłowo ustawione, możesz użyć regulatora baryłkowego, aby dokładnie dostroić regulację.
Po ustawieniu klocków, musisz wyrównać zaciski. Zapewni to, że są one równe i mają jednakowy rozstaw. Upewnij się, że sprawdzisz, czy nie ma korozji lub pęknięć w obudowie. Musisz również sprawdzić przewód hamulcowy, aby upewnić się, że nie ma postrzępionych przewodów.
Linki hamulcowe i obudowa hamulca
Linka hamulcowa i obudowa hamulca to dwa elementy układu hamulcowego Państwa roweru. Oba składają się z drutu ze stali nierdzewnej z oddzielającą je obudową. Linka to gruby stalowy drut, który łączy się z dźwignią hamulca i przenosi siłę wywieraną przez rowerzystę na koło. Przewód, który jest postrzępiony i uszkodzony wymaga wymiany.
Aby wymienić linkę hamulca, odkręć dźwignię od kierownicy. Usuń starą linkę i przewlecz nową przez obudowę. Pamiętaj, aby nasmarować obudowę przed włożeniem nowej linki. Nowa linka powinna odpowiadać długości starej.
Podczas regulacji linki hamulcowej należy upewnić się, że nypel linki hamulcowej znajduje się w odległości co najmniej jednego cala od uchwytu kierownicy. Jeśli sutek dźwigni hamulca nie daje się łatwo zatrzasnąć poprzez pociągnięcie jej do tyłu, linka hamulca może być zbyt napięta lub wewnątrz obudowy występuje zbyt duże tarcie. Jeśli zauważysz tarcie, możesz wyczyścić linkę hamulcową i nasmarować obudowę hamulca, aby zapobiec stickowi.
Przed rozpoczęciem regulacji hamulców należy sprawdzić, czy linka i obudowa hamulca są wystarczająco napięte. W niektórych rowerach linka ma luz, a w innych rozszczepioną obudowę. Jeśli tego nie widać, należy sprawdzić kluskę i linkę.
Regulacja napięcia sprężyny powrotnej w zaciskach
Regulacja napięcia sprężyny powrotnej w zaciskach roweru jest ważnym elementem układu hamulcowego. Bez odpowiedniego napięcia klocki hamulcowe nie będą prawidłowo centrowane, co spowoduje szarpanie roweru podczas hamowania i wyrzucenie koła z osi. Istnieją dwa sposoby regulacji tego napięcia. Jedna metoda polega na dokręceniu śrub. Druga metoda polega na poluzowaniu śrub i ponownym ręcznym ich wyregulowaniu. Może to zająć kilka prób, zanim uzyskasz idealne napięcie.
Większość zacisków z bezpośrednim naciągiem posiada precyzyjną regulację na sprężynie. Regulacja ta znajduje się zazwyczaj w pobliżu dolnej części wspornika i poniżej punktu obrotu. Dokręcenie sprężyny spowoduje, że ramię będzie sprężynować dalej do tyłu. Pomoże to szczękom hamulcowym utrzymać ten sam kąt względem obręczy przez cały okres skoku i eksploatacji.
Zanim zaczniesz regulować hamulce, musisz znać prawidłowy sposób regulacji napięcia sprężyny odrzutu. W tym celu należy odkręcić śrubę od zacisku. Następnie odkręć regulator baryłkowy obracając go w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara i o pół obrotu. Powinieneś powtarzać ten proces okresowo, aby upewnić się, że hamulce działają prawidłowo.
Nawijanie bębenka na dźwignię hamulca
Gdy chcesz wyregulować długość linki dźwigni hamulca, nawiń bębenek na dźwignię hamulca zgodnie z ruchem wskazówek zegara. W ten sposób wydłuża się linka hamulcowa, a dźwignia hamulca zostaje nieco bardziej wciągnięta. Nawinięcie baryłki w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara spowoduje skrócenie linki hamulcowej i uniemożliwi jej dalsze zaciągnięcie. Możesz wyregulować baryłkę, aby uzyskać pożądane odczucia.
Wszystkie hamulce uruchamiane linką posiadają regulator baryłki. Jest to wydrążona śruba radełkowana, którą zazwyczaj można przekręcić o pół obrotu lub cały obrót. Jeżeli Państwa rower nie jest wyposażony w regulator baryłkowy, można użyć regulatora liniowego, który jest umieszczony częściowo wzdłuż linki zewnętrznej. Aby wyregulować napięcie linki, należy obrócić regulator baryłkowy w prawo lub pół obrotu w lewo. W razie potrzeby powtórzyć proces. W tym celu może być konieczne zdjęcie nakrętki zabezpieczającej.
Po sprawdzeniu klocków hamulcowych należy dokręcić linkę. Jeśli linka jest napięta, to śruby będą utrzymywać regulator beczki na miejscu. Jeśli regulator baryłki jest zakleszczony, może być konieczne użycie szczypiec, aby go otworzyć. Pamiętaj, aby wyregulować baryłkę obu dźwigni hamulca, aż uzyskasz pożądane odczucia.
Linka jest przymocowana do dźwigni hamulca za pomocą pierścienia blokującego. Po przymocowaniu jej do dźwigni, należy ją ścisnąć na około jeden lub dwa cale, zanim dźwignia zacznie sprawiać trudności. Można również użyć regulatora linki hamulcowej, aby zwiększyć lub zmniejszyć jej napięcie.
Wymiana klocków hamulcowych
Jeśli zastanawiasz się, jak wymienić klocki hamulcowe w swoim rowerze, to trafiłeś we właściwe miejsce. Jest kilka rzeczy, o których należy pamiętać. Po pierwsze, klocki hamulcowe mają inny kształt niż pozostałe części roweru. Są inaczej dopasowane i mają oznaczenia lub orientację, dlatego najlepiej jest wymieniać po jednym klocku hamulcowym na raz i porównać ich orientację i dopasowanie.
Na początek należy zdjąć z zacisku gumowy uchwyt klocków hamulcowych. Ta część jest zabezpieczona przez zakrzywioną podkładkę, która siedzi na środku. Następnie odkręcamy śrubę zabezpieczającą klocki hamulcowe za pomocą śrubokręta krzyżakowego. Śruba posiada niebieską substancję blokującą gwint i blokuje gumową podkładkę do nośnika.
Ramię zacisku jest zamontowane na tylnym kole roweru. Trzpień podkładki jest przymocowany do zacisku. Przed usunięciem starego klocka upewnij się, że sprawdziłeś trzpień pod kątem oznaczeń kierunkowych. Po wymianie klocka zawsze upewnij się, że został on zamontowany we właściwym kierunku.
Po prawidłowym ustawieniu klocków hamulcowych możesz przystąpić do ich regulacji. Upewnij się, że nie ocierają się o felgę. Jeśli tak się stanie, będziesz musiał ponownie wyregulować klocki hamulcowe.
Podobne tematy