Jeśli masz zużyte łożyska w suporcie, możesz sprawdzić, czy korba wymaga wymiany. Możesz również sprawdzić zużycie kwadratowego stożka korby używając ściągacza do korb. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek, które pomogą Ci wykonać naprawę.
Z dumą prezentujemy treść, która powstała w kooperacji z binetics.com.pl
Sprawdzanie zużycia łożysk suportu
Sprawdzanie zużycia łożysk suportu ma kluczowe znaczenie dla zapobiegania awarii korby. Łożyska suportu są silnie obciążone. Z tego powodu konieczne jest ich prawidłowe ustawienie, aby wyeliminować tarcie i luzy. Jeśli łożyska są luźne, można je dokręcić w niewielkich odstępach czasu. Jeśli łożyska nie mają luzu, mogą być zużyte.
Najpierw weź szmatkę i przetrzyj gwinty łożysk. Jeśli nie są czyste, użyj roztworu antysejsmicznego, aby zapobiec przyszłemu zużyciu. Dodatkowo sprawdź, czy dolny wspornik nie jest poluzowany, co może być oznaką zużytych łożysk.
Dolny wspornik składa się z dwóch zestawów łożysk kulkowych, które są umieszczone w plastikowej obudowie. Lewy zestaw łożysk będzie umieszczony pomiędzy regulowanym kubkiem a wrzecionem, natomiast prawy zestaw łożysk będzie umieszczony pomiędzy stałym kubkiem a prawą stroną wrzeciona.
Łożyska wspornika dolnego występują w trzech różnych typach. Jednoczęściowy typ, znany jako wspornik dolny Ashtabula, jest powszechny w starszych rowerach Schwinn(r), rowerach młodzieżowych i rowerach BMX. Ta konstrukcja posiada dwa rodzaje łożysk – jeden rodzaj posiada kulki promieniowe, a drugi łożyska skośne.
Jeśli wymieniasz korbę w swoim rowerze, sprawdź, czy łożyska suportu nie są zużyte. Czasami problem może być tak prosty, jak rozstaw korb. Może to powodować skrzypiące odgłosy lub nadmierny luz boczny. Jeśli łożyska się ślizgają, możesz je wymienić na nowe. W przeciwnym razie będziesz musiał kupić nowy suport.
Jeśli wspornik dolny jest narażony na działanie błota lub wody, rower będzie wymagał wymiany. Aby uniknąć rdzy, nasmaruj wspornik dolny środkiem antykorozyjnym. Możesz również nałożyć na łożyska specjalną plastikową tuleję, aby je chronić. Przydatne są również wkładki do puszek. Najlepsze do tego celu powinny być jednak tulejki typu harmonijkowego.
Używanie ściągacza do korby
Ściągacze do korby to narzędzia służące do demontażu i wymiany korby w rowerze. Korba łączy ramiona korby z osią suportu. Istnieją dwa rodzaje korb – wielowypustowe i kwadratowe. Aby zdjąć korbę należy poluzować śrubę korby i odkręcić ramiona wielowypustowe lub kwadratowe. Po zdjęciu korby należy wyczyścić wrzeciono korby.
Użycie ściągacza do korby w celu wymiany korby rowerowej jest łatwe. Przed zdjęciem korby należy przełożyć przerzutkę na najmniejszą tarczę. Oprzyjcie łańcuch na suporcie. Następnie weź ściągacz do korby i całkowicie rozłóż narzędzie. Upewnijcie się, że wewnętrzny ściągacz nie jest dłuższy od zewnętrznego gwintu. Upewnij się również, że gwintujesz ściągacz korby zgodnie z ruchem wskazówek zegara. W przeciwnym razie będziesz ryzykował uszkodzenie ramienia korby i ściągacza.
Następnie zdejmij pedały z ramienia korby. Odkręcenie ich może zająć do 10 lub 30 pełnych obrotów korby. Możesz to zrobić stojąc po stronie napędowej lub nienapędowej roweru. Jeśli korba nie jest luźna, możesz spróbować ją zdjąć, obracając ją.
Gdy już to zrobisz, nadszedł czas na wymianę korby w rowerze. Proces jest łatwy, ale musisz upewnić się, że robisz to poprawnie. Wtedy będziesz miał korbę, która działa. Użycie ściągacza do korby w celu wymiany korby w rowerze wymaga trochę cierpliwości, oraz dokładnej analizy sztywności korby.
Pierwszym narzędziem, którego będziesz potrzebował do odkręcenia śruby korby jest klucz imbusowy 8mm. Klucz imbusowy możesz kupić w sklepie rowerowym lub sklepie z narzędziami. Należy również usunąć wszelkie gumowe podkładki z trzpienia przed wymianą na nowy. Ściągacz do korby jest również niezbędny, jeśli korba nie jest samowyciągalna.
Używanie klucza imbusowego 4-mm-8-mm
Długość klucza imbusowego może się różnić w zależności od rodzaju śruby. Na przykład, korby Campagnolo Ultra-torque wymagają 10-mm końcówki, która sięga do środka wydrążonego trzpienia. Okazjonalny mechanik poradzi sobie ze standardowym zestawem kluczy w kształcie litery L, ale poważniejsi mechanicy powinni zainwestować w zestaw lepszej jakości.
Jeśli nie masz specjalnego klucza do wymiany śrub, zawsze możesz użyć zestawu kluczy sześciokątnych. Są one dostępne w różnych rozmiarach, od 1,5 do dziesięciu milimetrów. Mogą być bardzo uniwersalnym narzędziem i powinny działać na większości nowoczesnych rowerów. Wybór wysokiej jakości zestawu kluczy imbusowych może zaoszczędzić Ci wiele bólu głowy i pieniędzy.
Podczas gdy niektóre rowery z wyższej półki korzystają z kluczy Torx, zwykle wygodniej jest użyć standardowego klucza imbusowego. Kształt litery L ułatwia jego znalezienie i zapewnia uniwersalność. Jeśli planujesz wymianę korby w rowerze, pamiętaj o zakupie odpowiednich narzędzi do tego zadania.
Gdy masz już swoje narzędzia, czas zdjąć korbę. Będziesz potrzebował klucza o wystarczająco dużym rozmiarze, aby poluzować śruby. Duży klucz z końcówką 8mm znacznie ułatwi Ci wyciągnięcie śrub. Kolejnym narzędziem, które będzie Ci potrzebne jest klucz płaski.
Przed zdjęciem korby upewnij się, że tarcza łańcuchowa jest we właściwej pozycji. Jeśli nie jest, możesz spróbować owinąć łańcuch wokół korby, aby go przełożyć. Jeśli to nie zadziała, możesz sprawdzić położenie korby poprzez poluzowanie śruby.
Sprawdzanie zużycia korb o stożku kwadratowym
Jest wiele rzeczy, które możesz zrobić, aby zapobiec rozpadowi korby, w tym sprawdzać jej zużycie. Dbanie o czystość korb zwiększy również szanse na ich dopasowanie, co sprawi, że korby będą lepiej pasować. Większość sklepów rowerowych przed zamontowaniem korb zabezpiecza śruby środkiem zabezpieczającym przed gwintowaniem, a korby miedzianą taśmą, co zapobiega ich ślizganiu się. Wiele sklepów rowerowych stosuje również smar na stożku korby, aby ułatwić dopasowanie.
Jeżeli Twoje korby o stożku kwadratowym zaczynają się luzować, powinieneś zdjąć korby i dokręcić śruby po pięć razy. Może być konieczne ponowne zainstalowanie korb kilka razy, aby skorygować problem. Upewnij się, że zrobisz to jak najszybciej.
Innym sposobem sprawdzenia korb pod kątem zużycia jest zdjęcie BB i wrzeciona z ramy. Następnie pomaluj zarówno wrzeciono jak i końcówki korb Dye-Chemem. Jeśli zauważysz małe plamki na korbach, są to prawdopodobnie oznaki zużycia.
Sprawdzenie zużycia korb z kwadratowym stożkiem w rowerze jest stosunkowo łatwe, jeśli użyjesz odpowiednich narzędzi. Najlepiej do tego celu nadaje się klucz nasadowy 15 mm. Można również użyć klucza oczkowego lub klucza z grzechotką. Narzędzie z długą rękojeścią jest wygodniejsze niż z krótką i zapewnia większą dźwignię przy początkowych obrotach.
Używanie dwuczęściowej korby
Jeśli planujesz wymianę korby w swoim rowerze, możesz użyć korby dwuczęściowej. Zaletą tego typu korby jest to, że możesz zabrać się do pracy nad pierścieniami łańcuchowymi bez demontażu całej korby. Ponadto, możesz uzyskać dostęp do ramienia korby bez demontażu całego roweru. Jeśli nie jesteś pewien jak wymienić korbę, jest kilka kroków, które należy wykonać.
Po pierwsze, powinieneś znać różnicę pomiędzy korbami dwuczęściowymi a trzyczęściowymi. Dwuczęściowa konstrukcja jest bardziej sztywna i mocna. Ten styl nie ma śruby zaciskowej. Jednak brakuje mu elastyczności typu trzyczęściowego.
Podczas wymiany korby rowerowej najważniejszą rzeczą, o której należy pamiętać, jest dokładne nagwintowanie trzpienia. Jeśli nie zostanie ono odpowiednio nagwintowane, możesz skończyć z chwiejącym się kierowcą. To z kolei może spowodować, że będziesz miał wypadek podczas jazdy.
Powinieneś również upewnić się, że zmierzyłeś linię łańcucha i pierścienie. Możesz użyć zwykłej linijki, aby to zmierzyć. Należy mierzyć od środka rury podsiodłowej do środka zębów obręczy łańcuchowej. Jeśli chcesz mieć potrójne lub podwójne koło łańcuchowe, możesz zmierzyć do środka obu pierścieni.
Kolejną różnicą między dwuczęściowymi a jednoczęściowymi zestawami korbowymi jest rozmiar osi. Wspólny rozmiar używa 24 gwintów na cal, podczas gdy starsze rowery produkcji amerykańskiej używają 28 gwintów na cal. Pomimo różnic, oba gwintowania wykorzystują te same ramiona korby. Oprócz tego, wewnętrzna średnica łożysk jest nieco inna. Jednak oba pasują do tych samych wsporników dolnych ram.
Jeśli wymieniasz korby samodzielnie, pamiętaj, że ich wymiana nie zawsze jest prosta. Najlepiej trzymać się tej samej marki i modelu oraz skonsultować się z mechanikiem rowerowym. Do wykonania zadania mogą być również potrzebne specjalistyczne narzędzia.
Podobne tematy