Jeśli chcesz cieszyć się ośnieżonymi górami, powinieneś wiedzieć, jak konserwować narty. Istnieją różne sposoby czyszczenia i woskowania nart, a także musisz regularnie naprawiać wszelkie uszkodzenia, których dokonałeś. Te wskazówki zapewnią, że Twoje narty będą w najlepszym stanie. O konserwacji nart dowiedzą się Państwo z kursów narciarskich ALLTRACKS.
Konserwacja nart
Regularna konserwacja nart ma kluczowe znaczenie dla ich wydajności. Sprawdź, czy podstawy i krawędzie nart nie są uszkodzone. Sprawdź także krawędzie w miejscu, gdzie stykają się one ze ścianą boczną. Sprawdź również, czy nie gromadzi się na nich lepki śnieg. Osad ten może powodować tępienie się nart i częstsze upadki. Regularne czyszczenie nart wzmocni podstawę i usunie nadmiar wosku z krawędzi.
Po każdym trzecim lub czwartym dniu jazdy na nartach, woskuj na gorąco narty porządnym twardym woskiem, takim jak Swix F4 lub RaceService1. Dobrym pomysłem jest również codzienne używanie wosku w paście, takiego jak Swix F4. Dobry wosk powinien chronić krawędzie nart przed rdzą, więc używaj go oszczędnie.
Powinieneś również nawoskować swoje narty przed ich przechowywaniem. Możesz to zrobić samodzielnie lub oddać je do sklepu narciarskiego. Pełny serwis zaczyna się od PS35, a podstawowy kosztuje około PS20. Należy pamiętać, że nie wszystkie sklepy ze sprzętem do sportów śnieżnych są takie same, więc należy sprawdzić ich zalecenia.
Regularne woskowanie nart ochroni je przed otarciami i zapobiegnie ich zużyciu. Częstotliwość woskowania zależy od tego, jak często jeździsz na nartach i od rodzaju śniegu. Stoki pokryte puchem będą wymagały mniejszej ilości wosku niż twardy śnieg. Dbałość o narty wydłuży także ich żywotność.
Czyszczenie
Czyszczenie nart jest niezbędnym elementem pielęgnacji każdego miłośnika sportów zimowych. Brudne narty nie tylko wyglądają nieestetycznie, ale również negatywnie wpływają na wydajność. Regularne czyszczenie nie tylko pozwoli utrzymać narty w najlepszej formie, ale także zapewni ich trwałość na długie lata. Ogólnie rzecz biorąc, czyszczenie nart polega na umyciu ich łagodnym mydłem. Po usunięciu przez mydło wszelkich nagromadzonych zanieczyszczeń należy je spłukać wiadrem lub wężem. Gdy narty są już czyste i suche, można użyć specjalnego środka do czyszczenia bazy.
Czyszczenie podstawy nart jest niezbędne przed woskowaniem, naprawą podstawy lub tuningiem. Ślizg jest najbardziej narażoną częścią narty i pozostałości oleju mogą go zapchać. Podobnie pyłki drzew mogą przylegać do ślizgu narty. Jeśli to możliwe, do usunięcia tych zanieczyszczeń należy użyć niestrzępiącej się szmatki. Po czyszczeniu, woskowaniu lub innej konserwacji nart należy usunąć z nich stary wosk.
Jeśli chcesz wyczyścić narty bez użycia środków do usuwania wosku, możesz zamiast tego użyć środka do czyszczenia cytrusów. Środki do czyszczenia cytrusów mają właściwości odtłuszczające i są tańsze niż środki do usuwania wosku. Pamiętaj, aby spryskać całą powierzchnię nart, łącznie z wiązaniami.
Woskowanie
Podczas woskowania nart należy wykonać kilka kroków. Pierwszym krokiem jest oczyszczenie podstawy narty. Możesz użyć plastikowego lub metalowego skrobaka. Podczas pracy nad ślizgiem należy użyć dużej siły nacisku. Kiedy baza jest już czysta, można nałożyć warstwę wosku. Wosk powinien być wtopiony w podstawę narty, a nie na wierzchu. Gdy wosk całkowicie się wchłonie, będzie wyglądał jak cienka warstwa oleju i będzie odpowiednio nawilżony.
Następnie użyj skrobaka, aby usunąć nadmiar wosku z krawędzi narty. Dobrze sprawdzi się do tego nylonowa szczotka, ale nie jest całkowicie niezbędna. Pomaga ona wcisnąć wosk głębiej w pory podstawy, co zwiększy ślizg i polerowanie. Jeśli planujesz przechowywać swoje narty przez lato, możesz pozostawić wosk na miejscu.
Wosk należy nakładać w układzie S, zaczynając od czubka i przesuwając się w dół narty aż do ogona. Pamiętaj, aby pracować w zamkniętym miejscu, ponieważ opary z wosku mogą być szkodliwe. Należy również zawsze używać maski ochronnej podczas nakładania wosku, ponieważ może to być bardzo niebezpieczne.
Po nałożeniu wosku należy przygotować narty. Spróbuj nawoskować narty na zewnątrz, jeśli to możliwe, ale pamiętaj, aby najpierw sprawdzić temperaturę. Niektórzy popełniają błąd woskując narty w zimnym garażu. Aby tego uniknąć, zabezpiecz hamulce nart gumkami. Należy również umieścić nartę w imadle, aby palce nie przesuwały się.
Naprawa uszkodzeń
Jeśli Twoje narty doznały niewielkich uszkodzeń, często możesz je naprawić samodzielnie. Większość uszkodzeń, które możesz zauważyć na swoich nartach nie ma charakteru strukturalnego i wpływa jedynie na ich ślizg i osiągi. Jeśli jednak są jakieś małe zadrapania lub dziury, można je wypełnić gorącym woskiem, aby narty gładko się ślizgały.
Najpierw usuń luźny materiał podkładu, a następnie oczyść uszkodzone miejsce. Jeśli są jakieś głębokie wyżłobienia, możesz na nie nałożyć P-Tex. Należy upewnić się, że P-Tex został całkowicie schłodzony, ponieważ skrobanie go, gdy jest jeszcze miękki, może zrujnować całą naprawę. Kiedy P-Tex jest już suchy, użyj metalowego skrobaka, aby zeskrobać materiał z narty.
Po usunięciu uszkodzenia można spróbować dokonać naprawy samodzielnie lub udać się do technika zajmującego się naprawą nart. Dobry technik może szybko załatać lub wypełnić nartę, ale dobrym pomysłem jest zlecenie jej ukamienowania, aby zachować ogólną strukturę. Ta metoda zwiększy żywotność nart i pomoże im dłużej pozostać na śniegu.
Niezależnie od tego, czy Twoje narty są nowe czy używane, ważne jest, abyś wiedział jak je naprawić. Narty łatwo się zużywają, a ich naprawa zapewni Ci dłuższe użytkowanie.
Sprawdzanie uszkodzeń
Sprawdzanie uszkodzeń podczas konserwacji nart jest niezbędnym krokiem dla każdego narciarza. Uszkodzenia mogą być ukryte pod powierzchnią i mogą uniemożliwić czerpanie jak największej przyjemności z jazdy na nartach. Najczęstsze miejsca uszkodzeń to podstawa i krawędzie. Jeśli znajdziesz pęknięcia lub dziury w narcie, powinieneś zabrać ją do sklepu narciarskiego w celu naprawy epoksydowej.
Kontrola podstawy i ścinków wierzchnich nart jest niezbędna, aby zapobiec wnikaniu wody do wnętrza nart. Uszkodzone krawędzie umożliwiają przedostanie się wilgoci do wnętrza narty, gdzie może ona spowodować oddzielenie się warstw kompozytowych. Podczas gdy jest mało prawdopodobne, aby woda przeniknęła do rdzenia narty, nawet niewielkie ilości wody mogą spowodować jej uszkodzenie.
Sprawdzając uszkodzenia podczas konserwacji, należy zawsze utrzymywać ostre i pozbawione zadziorów krawędzie nart. Tuning nart musi obejmować również ślizg. Uszkodzone ślizgi uniemożliwiają efektywny poślizg nart, dlatego ważne jest, aby je naprawić. Głęboka, długa rysa w ślizgu zwiększy tarcie i spowolni Cię.
Sprawdzenie ślizgu i krawędzi nart przed ich schowaniem na zimę powinno być priorytetem. Niezależnie od tego, czy jest to nowa narta, czy używana, powinieneś upewnić się, że są one wolne od uszkodzeń. Podstawa jest najważniejszą częścią nart i powinna być dokładnie sprawdzona. Upewnij się, że wypełniłeś wszelkie dziury lub pęknięcia w podstawie. Krawędzie powinny być również woskowane, aby chronić je przed brudem i zanieczyszczeniami.
Tuning
Kiedy jesteś na stoku, będziesz chciał dostroić swoje narty, aby utrzymać je w najlepszej formie. Na szczęście istnieje wiele narzędzi, które mogą Ci w tym pomóc. Na przykład, możesz użyć narzędzia do obcinania kieszeni, aby zmniejszyć ścieranie krawędzi nart. Narzędzia te można znaleźć w wielu zestawach tuningowych i są one niezbędne do zapewnienia, że krawędzie nart utrzymają stałą krawędź przez cały czas jazdy.
Krawędzie nart powinny być sprawdzane co najmniej raz w sezonie, aby upewnić się, że są ostre i w dobrym stanie. Ostre krawędzie poprawiają osiągi nart, ale możesz tego nie zauważyć od razu. Dlatego ważne jest, aby po każdym wypadzie na narty wyregulować ich krawędzie, szczególnie jeśli jeździmy w warunkach pełnego puchu. Sprawdź również wiązania, aby upewnić się, że są w dobrym stanie.
Większość czynności związanych z utrzymaniem nart w najlepszej formie możesz wykonać samodzielnie, co może pomóc ci zaoszczędzić pieniądze. Woskowanie, szlifowanie krawędzi nart za pomocą kamienia oraz opiłowywanie krawędzi bocznych i ślizgu to zadania, które można wykonać w domu. Jednak bardziej skomplikowane procedury, takie jak naprawa uszkodzeń ślizgu, powinny być pozostawione profesjonalistom.
Możesz również zdetonować czubki i ogony nart. Chociaż ta metoda jest kontrowersyjna i w dużej mierze zależy od osobistych preferencji, może sprawić, że narty będą się lepiej ślizgać. Aby wyostrzyć krawędzie, należy umieścić kamień do ostrzenia na dwu- lub trzycalowym odcinku krawędzi. Następnie paznokciem należy zeskrobać zadziory.
Podobne tematy